De digitale revolutie?

  

Vandaag was het zoek en boek voor ons. We willen in september nog naar Barcelona, en internetjunkies als we zijn was het dus weer van klikkerdeklik. Tot vier jaar geleden heb ik heel veel geprogrammeerd voor de reisbranche, touroperators om precies te zijn. Dat zijn de organisaties die de reizen voor ons samenstellen, zoals Holland international, Arke, Hotelplan en vele vele andere. De wij willen e-commerce hype waaide wel door de directiekamers of op de automatiseringsafdelingen rond, maar het wilde allemaal maar niet van de grond komen. De systemen waarin de gegevens over de reizen worden opgeslagen zijn oud en zeer specialistisch. De marges waarmee gewerkt wordt zijn klein en de meeste touroperators zijn ook eigenaar van een keten reisbureau's. De drang om digitaal te gaan is niet zo groot. Want de brochures moeten dan ook op internet verschijnen, en dat is veel werk.

Dat het wel kan bewijst o.a. de Jong intra. Daar hebben we vier jaar terug de automatisering van de brochures aangepakt, met daarbij in ons achterhoofd de eis dat de uitgave met elk medium gemaakt moest kunnen worden. De samenstellers van de brochures werken nu met een CMS waarin de hotels, de regios, de landen etc worden beschreven. En met behulp van XML wordt of de website, of de gids in zijn geheel uitgedraaid. Vanuit de website is een koppeling gefabriceerd met het specialistische prijzen systeem.

Veel kleine partijen zijn voortvarend in de markt gesprongen die voornamelijk prijsstunters websites uit de grond hebben weten te stampen, of juist zeer specialistische site voor actieve vakanties. En dan zijn er nog de sites die of hotels, of vliegtickets, of appartementen etc. aanbieden.

Maar de traditionele aanbieders van complete samengestelde reizen, de touroperator dus, is stil blijven staan. Ingesukkeld en tevreden met hun marktaandeel. De eerste aanval van de online winkels is afgeslagen, het marktaandeel van deze partijen is niet geslonken. Onlangs kondigde de TUI (Arke / Holland international) nog aan dat hun experiment met online boeken van een beperkt aantal reizen stopgezet zal worden.

Het is naar mijn mening droef gesteld met deze markt. Als expedia het beste is wat deze markt te bieden heeft dan ziet het er slecht voor ons uit.

Maar er gloort hoop aan de horizon. Een klein beetje hoop, want de touroperators zijn met hun aanbod natuurlijk afhankelijk van de echte leveranciers, de airlines, en de hotelketens als grootste spelers. En voorzichtig worden er webservices ontwikkeld waarmee diverse sites informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Dus het wordt mogelijk voor de concurenten van de touroperators om de mensen zelf een reis te laten samenstellen zonder dat ze daarvoor een gids hoeven samen te stellen. Slechts de webservices aanroepen van de diverse hotels in de plaats van bestemming, excursies e.d erbij laten boeken en een goedkopp ticket zoeken. En dat allemaal zonder de website te hoeven verlaten. Want internet zou het allemaal gemakkelijk moeten maken, maar nu is online boeken op zichzelf al een avontuur, ticket op site x, hotel op site y, excusies op site z.

Als er een websitebouwer is die in staat zal blijken om goed met webservices te communiceren, en de airlines en hotels zijn in staat om goede webservices te schrijven dan kan het allemaal nog goed komen en zullen de touroperators alsnog gedwongen worden echt online te gaan in plaats van een button met bestel brochure

Comments

deze site is slecht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

previous item: vertalen? next item: Bookmarklets
thank you for watching  Creative Commons License