Hallo Rotterdam

tigertemple_0.jpgEn toen waren we weer thuis in Nederland. Het was een heerlijke reis naar Thailand en Cambodja. Niet helemaal zoals verwacht, maar heerlijk. Een constante warmte van 30 tot 40 graden, een luchtvochtigheid van zeker 80% en zweten was gegarandeerd. Onze aankomst in Bangkok was heet en vermoeid, maar reizigers plezieren dat kunnen ze in Thailand. Bij de aankomsthal stond er keurig een meneer klaar met onze namen op een bordje die ons naar ons hotel bracht. We konden helaas nog niet de kamer op, dus als zombies nog even rondgestapt door de hitte om een paar uur later een middagdutje te doen om zo snel mogelijk in de tijdzone te komen.
Daarna begon onze rondreis voor twee personen, en werden we langs een aantal hoogtepunten door de stad gevoerd. Te beginnen het oude Paleis. En dat is een tweede bezoek zeker waard, wat een pracht, praal en diversiteit. Het verkeer in Bangkok is een regelrechte nachtmerrie, opstoppingen op diverse plaatsen, maar op bijna elke straathoek staat er wel een tuktuk klaar die je er aan herinnerd dat die je met liefde ergens heen wil brengen. Nadeel van dit en andere typen vervoer is dat je wel van tevoren moet weten waar je heen wilt. Wij laten ons vaak verrassen door de volgende straathoek, dat lukt je iets minder in Bangkok, je zweet van de soms afwezige en altijd overvolle stoep af.
Na een paar dagen tempelen, of zoals Aad dat heel leuk noemt Wat-lopen, was het exit Bangkok, met eigen chauffeur en eigen gids met zijn tweeen het busje in om richting de rivier Kwai te rijden. Beroemd van de brug die erover ligt. Daar hebben we vier dagen genoten van de natuur, de warmte en onze prive-gids die ons heel veel achtergrond informatie wist te geven over de diverse plekken die we hebben bezocht. Tijdens een zwemavontuur bij een waterval stonden we wat met onze camera's te spelen en de foto's op haar camera te bewonderen. We zagen tijgers op het schermpje en ze vertelde de naam van het park: Tiger-Temple. We kenden dit tijger paradijs van de filmpjes op Discovery Channel en we begonnen meteen te vragen of dit tripje nog in ons reisschema gepast kon worden. Een telefoontje met onze chauffeur en het was geregeld; dag waterval, hallo tijgertempel. Wat een fantastische ervaring was dat, oog in oog met die geweldige katten. We werden met onze eigen camera's langs de verschillende tijgers geleid en terwijl ze mochten aaien en bewonderen drukten de vrijwilligers regelmatig op het knopje. Daarna konden we nog zelf foto's schieten bij de kleintjes waar je zo ongeveer op mocht liggen. Daarna was ons avontuur in ons drijvende huisje afgelopen en gingen we per nachttrein naar het noorden van Thailand. Daar konden we weer heel veel wat-lopen en gingen we een dagje naar de olifanten. Die dag hebben we uitgebreid met een slangenshow die zijn geld ook meer dan waard was. De show was dusdanig eng en nabij dat van de dertig toeschouwers er aan het eind nog 4 Europeanen over waren. De rest was gillend van de banken gelopen omdat de cobra's en pythons toch wel heel dichtbij konden komen. Ik heb ook wat angstige momenten gehad, maar bleef vertrouwen op de professionaliteit van de slangenbezweerders.
Ons tripje naar Pattaya heb je alles al over kunnen lezen, overbodig wat ons betreft, hadden we ons toch maar beter moeten inlezen, dan hadden we dat nog kunnen veranderen bij de boeking.
Toch was Thailand niet het hoogtepunt van de reis, Cambodja bleek in vele opzichten echter en de rauwere variant van Thailand, nog niet de gladde toeristische bestemming die Thailand blijkt te zijn. Ze hebben de toerist wel ontdekt daar, maar ze zijn nog lang niet zover in de totale uitbuiting van de wandelende portemonnee die we blijken te zijn. De enige uitzonderingen hierop zijn de kust waar al flink gedoken wordt en waar je heerlijk aan het strand kan liggen, en natuurlijk Siem Reap waar de tempels van Angkor Wat en alle andere tempels staan. Hier zijn wij ook geweest en op de fiets langs een aantal tempels gereden. Fietsen daar is ondanks de hitte ideaal omdat je je eigen programma kan samenstellen en niet afhankelijk bent van je tuktuk chaufeur of de rest van de groep. Waanzinnige foto's gemaakt en heerlijk uitgerust. Nu ben ik druk doende foto's uit te zoeken en zal deze op diverse plaatsen weer kwijt gaan raken. [wordt vervolgd]

Comments

Mooi verhaal, benieuwd naar het vervolg en de foto's.

Klinkt alsof het een mooie reis was.
En de foto van de tijger is geweldig! :-)

previous item: Monks at Angkor Wat next item: _Vorfas_ posted a photo: + photos in comment!