Tweederangs burgers

"Fietsen is gemakkelijk, goed voor milieu, sportief, gezond en leuk" zo schreef de PvdA Rotterdam ooit in 2005 in haar ambitieuze plan om van Rotterdam de fietsstad van Nederland te maken. Helaas is het alleen bij plannen gebleven en worden de plannen altijd gemaakt door automobilisten. Want to nu toe is er weinig tot niets terecht gekomen van die goede voornemens om iets te doen voor de fietser. Fietsenstallingen in het centrum zijn nog steeds op een hand te tellen, en hoewel er veel werk gemaakt wordt van het scheiden van de automobilist en de fietser, lees aparte fietspaden naast de weg, is dat vooral om de automobilist de ruimte te geven en niet om de fietser te behagen.
Verkeerslichten zijn slecht afgesteld, terwijl de auto's naast je voortrazen mag je als fietser op het knopje drukken om een rondje licht te wachten om dan eindelijk over te mogen steken. Bij gebrek aan ruimte worden fietspaden vaak aan één kant van de weg gelegd, jammer dat die kant van de weg regelmatig wisselt en je als een zig-zag naaimachine telkens dezelfde weg moet oversteken. Uiteraard met traag afgestelde verkeerslichten.
Nog erger wordt het wanneer er wordt gebouwd; als eerste wordt dan het fietspad geofferd aan de bouwvakkers, vervolgens wordt er gekeken hoe we de fietsers om kunnen laten rijden. De oplossing is dan dat er eerst overgestoken moet worden naar de verkeerde kant van de weg, alwaar de fietser tegen de rijrichting in een stukje moet peddelen om vervolgens weer de rijbaan te moeten oversteken. Een stuk rijbaan offeren is nog nooit bij een ambtenaar opgekomen.
Ongeveer dertig procent van de fietspaden in Rotterdam zijn eigenlijk parallelle weg, er rijden nog steeds automobilisten over, dus om de honderd meter een snelheidsbeperkende bult. Dat je van je fiets wordt gekatapulteerd wanneer je er met redelijke snelheid overheen gaat is nog nooit bij iemand opgekomen. Daarnaast is de parallelle weg helemaal niet zo veilig als vele ambtenaren hopen. In tegenstelling tot de normale weg is de automobilist hier met een heleboel dingen bezig, zijn auto op de plaats van bestemming parkeren, speuren naar een parkeerplek, plotsklaps afslaan, in de tas rommelen, met de navigatie onderhandelen. In de spiegels kijken schiet er dan al snel bij in, en een fietser wordt zo over het hoofd gezien.
Als je goed kijkt, dan lijkt veiligheid een van de weinige richtlijnen waar elke fietspad tekenaar naar kijkt, gebruiksgemak, snelheid en doorstroom zijn ondergeschikt. Ooit een fietser uit een tunneltje per ongeluk op een grote weg terecht gekomen? Hop plemp er een paar slingerhekken voor en het zal niet meer gebeuren. Dat daarmee het fietsplezier van velen wordt vergald is ondergeschikt. En vooropgesteld, ik ben voor veiligheid, elk slachtoffer op de openbare weg is er een teveel, maar dat de bescherming van de fietser tegen de automobilist volledig door de fietser zelf moet worden opgehoest gaat mij te ver, volgens zijn er maar weinig (dodelijke) ongevallen veroorzaakt door een fietser.

Het wordt tijd dat de (Rotterdamse) politiek zijn woorden eens om gaat zetten in daden. Waar blijven die doorgaande fietsroutes, waar zijn die fietsenstallingen, waar zijn de plekken waar de fietser voorrang heeft? Waar zijn de fiets-opstelstroken? Hoe kunnen we als fietser eens normaal linksaf slaan in plaats van met twee verkeerslichten? Tot nu toe zijn mijn ervaringen bedroevend, een stad als bijvoorbeeld Groningen heeft het echt veel beter voor elkaar.

Comments

Goed stukje, echter dat er maar weinig dodelijke ongelukken door fietsers worden veroorzaakt ?
Ik zie vaker fietsers zonder als met licht, geen richting aangeven, oversteken waar het niet mag, door rood rijden etc etc etc als dat men zich aan de regels houdt enne ik ben zelf fietser en sinds een paar jaar ook autombilist maar fiets nog steeds vaak wellicht dat ouders en leerkrachten hier wat meer tijd en energie in kunnen steken bij de jeugd
en dat ook de ouderen eens aangesproken kunnen worden op hun gedrag door oom agent
met vriendelijke groet
Johan

previous item: twitter update next item: twitter update
thank you for watching  Creative Commons License